Komunikacja promocyjna z klientami - communication of promotion
Jest to niezwykle ważny dla przedsiębiorstwa sposób utrzymywania łączności informacyjnej z klientami a więc zarówno z dostawcami, pracownikami, handlowymi pośrednikami handlowymi i nabywcami, a zwłaszcza konsumentami. Odbywa się za pomocą kontaktów osobowych i form oraz środków bezosobowych. Osobowa komunikacja ma miejsce wówczas, gdy klienci są informowani bezpośrednio przez pracowników przedsiębiorstwa, jego przedstawicieli, agentów itp. podczas dokonywania zakupów, uczestniczenia w targach, pokazach, degustacjach itp. W tych wszystkich kontaktach występuje niezwykle skuteczny rodzaj promocji - sprzedaż osobista. Formy bezosobowej komunikacji promocyjnej obejmują obraz oferowanych produktów i miejsc ich sprzedaży wspomagany przekazami promocyjnymi rozpowszechnianymi przez środki masowego przekazu tj. telewizję, radio i prasę. Uczestnikami komunikacji promocyjnej są nadawcy – przedsiębiorstwa przemysłowe, handlowe, usługowe; adresaci, ci do których kierowany jest przekaz promocyjny jako klientów lub potencjalnych nabywców; odbiorcy – są nimi adresaci, którzy odebrali przekaz i zapoznali się z jego treścią; akceptanci, ci którzy zostali przekonani argumentacją promocji; nabywcy- najbardziej istotni uczestnicy komunikacji, ponieważ dokonują zakupu. Skuteczność komunikacji promocyjnej zależy od skonkretyzowania: kto? co przekazuje? komu? w jakim celu? w jaki sposób? z jakim sprzężeniem i skutkiem? oraz od właściwego zintegrowania użytych środków przekazu. Znaczenie planowania rodzaju i zakresu uczestników komunikacji promocyjnej, form, treści i środków przekazu, ze względu na wysokość ponoszonych kosztów i oczekiwanych rezultatów, występuje szczególnie przy realizowaniu kampanii reklamowej.
[T. Sztucki]
Zobacz również:
kanały komunikacji
,
proces promocyjnej komunikacji
|