Koncepcja marketingu - conception of marketing
Wyraża dążenie i ukierunkowanie działalności przedsiębiorstw dla osiągania maksymalizacji konsumpcji, maksymalizacji satysfakcji nabywców, maksymalizacji wyboru i dostępności produktów i usług oraz maksymalizacji jakości życia. Istotą koncepcji marketingu jest zapewnianie satysfakcji nabywcom dzięki wytwarzaniu, oferowaniu i sprzedawaniu produktów i usług, zaspokajających w najwyższym stopniu potrzeby i wymagania każdego rodzaju nabywców na każdym rynku. Podstawą koncepcji marketingu są potrzeby nabywców, rynki docelowe, kompleksowość instrumentów pozyskiwania nabywców oraz osiąganie zysków z tworzonych i akceptowanych przez nabywców wartości. Praktycznym wyrazem realizacji koncepcji marketingu jest postawienie nabywców w centrum zainteresowań i działań przedsiębiorstwa oraz zapewnianie im satysfakcji z kupowanych i użytkowanych produktów, jako najważniejszego źródła powodzenia przedsiębiorstwa w kręgu jego wszystkich klientów. Według Ph. Kotlera koncepcja marketingu, jako filozofia biznesu: zakłada, że „klucz do osiągania celów organizacji leży w określeniu potrzeb i wymagań rynków docelowych oraz dostarczaniu pożądanego zadowolenia w sposób bardziej wydajny i skuteczny niż konkurenci”. T. Levitt wskazał na różnice między koncepcją sprzedaży i koncepcją marketingu. „Sprzedaż koncentruje się na potrzebach sprzedającego, marketing na potrzebach nabywcy. Sprzedaż pochłonięta jest potrzebą sprzedającego dokonania zamiany produktu na gotówkę; marketing – ideą zaspokojenia potrzeb klienta za pomocą produktu i całej grupy rzeczy związanych z tworzeniem, dostarczaniem i ostatecznie konsumowaniem go”.
[T. Sztucki]
Zobacz również:
marketing
|