Lokalizacja produktów w miejscach sprzedaży
W sklepach, w których obsługują sprzedawcy, lokalizacja produktów powinna spełniać dwa zadania: po pierwsze, produkty winny być dobrze widoczne dla klientów, a ich układ powinien zachęcać do zakupu, po drugie, rozmieszczenie produktów musi uwzględniać częstotliwość ich kupowania i grupowanie według rodzajów asortymentu, aby maksymalnie ułatwić i przyspieszyć proces obsługi nabywców. Przy sprzedaży samoobsługowej ważne natomiast jest, aby klient:
miał bezpośredni dostęp do wszystkich oferowanych produktów, mógł je obejrzeć, zapoznać się z informacjami umieszczonymi na opakowaniach, porównać ceny i dokonać swobodnego wyboru,
sam regulował czas przebywania w miejscu sprzedaży, którego przedłużanie zależy od umiejętności rozmieszczania produktów i atrakcyjności asortymentu,
mógł szybko rozpoznawać nowości produkcyjne dzięki ich wyróżnieniu z całego układu, umieszczaniu w reklamowych stelażach, gablotach itp.
W tym celu niezbędne jest przestrzeganie następujących zasad lokalizacji:
1. tworzenie decydujących punktów układu, kierując się wygodą zakupu, przyzwyczajeniami nabywców i wymaganiami sprawnej organizacji pracy,
2. zapewnienie równomierności ruchu klientów,
3. kompletowanie produktów komplementarnych, zaspokajających wyodrębnione grupy potrzeb i odznaczające się różną częstotliwością zakupów,
4. wyznaczanie stałych miejsc poszczególnych grup produktów dla wytworzenia automatycznego zakupu na zasadzie przyzwyczajenia stałych klientów.
T. Sztucki]
Zobacz również:
merchandising
|