Myślenie twórcze - creative thinking
Stanowi ważną cechę menedżerów, pracowników marketingu i twórców innowacji, pomysłów oraz tekstów i projektów reklamy. Jego istotą jest abstrakcja, tj. zdolność pomijania wszystkich cech poza jedną, zdolność postrzegania wszystkich cech elementarnych i tworzenia z nich pojęć złożonych. Proces twórczy obejmuje:
1. wyszukiwanie lub wyczuwanie problemów, kiedy poznaje się fakty i czyni obserwacje,
2. pogrążenie lub przygotowanie polegające na skupieniu się na problemie, pogrążeniu się w nim, zbieraniu informacji i formułowaniu hipotez,
3. inkubację czyli dojrzewanie tj. okres, w którym następuje odprężenie i podświadome analizowanie problemu, pozorny brak aktywności, podczas którego nie widać wyraźnych postępów,
4. fazy pomysłu, kiedy dochodzi do powstania koncepcji; istotne znaczenie ma faza inkubacji i występująca w niej inspiracja prowadząca do
5. zrozumienia lub olśnienia nasuwającego właściwe rozwiązanie, po czym następuje
6. weryfikacja i zastosowanie wymagające udowadniania i wytrwałości, ponieważ nowe pomysły są często odrzucane, uważane za nierealne i niepraktyczne, aby po pewnym czasie nastąpiło ich docenienie i wykorzystanie.
W podręczniku twórczego myślenia autorstwa A. Góralskiego znajdują się ćwiczenia wspomagające to myślenie dzięki udzielaniu odpowiedzi na pytania: dlaczego? jakie to ma wady? co można z tym zrobić? jak się bez tego obejść? Co by było, gdyby...?, a także ćwiczeniom określonym jako:
nie tu i nie teraz,
myślimy różnorodnie,
nowe spojrzenie,
oceny i relacje,
pro i kontra.
Twórczy proces w przedsiębiorstwach obejmuje trzy etapy: generowanie pomysłów, rozwiązywanie problemów lub rozwinięcie pomysłu oraz wdrożenie. Generowanie pomysłów zależy przede wszystkim od przepływu ludzi i informacji między przedsiębiorstwem i jego otoczeniem. Ważnym źródłem informacji są konsultanci, eksperci a także nowi pracownicy wykorzystujący swe doświadczenia z poprzednich miejsc pracy. Rozwinięcie pomysłu zależy od kultury przedsiębiorstwa, jego organizacji i systemu przepływów informacji, które mogą stymulować i przyczyniać się do rozwijania pomysłów bądź powodować ich tłumienie. Etap wdrożenia polega na wprowadzeniu nowego pomysłu lub zastosowaniu innowacji w przedsiębiorstwie i na rynku, co stanowi przekształcenie twórczego pomysłu w nowy wyrób, usługę lub nowy sposób produkcji i sprzedaży.
Zobacz również:
innowacja
,
innowator
,
koła jakości
|