Modele decyzyjne marketingu
W literaturze marketingowej omówione są modele służące do rozwiązywania bardziej złożonych problemów marketingowych. BRANDAIT elastyczny model marketing-mix obejmujący wyroby, opakowanie oraz ich producentów, konkurentów, detalistów i końcowych nabywców. CALLPLAN model pozwalający określić optymalną liczbę kontaktów sprzedawców z obecnymi i potencjalnymi klientami w ustalonym okresie. DETAILER model pomagający personelowi sprzedaży określić klientów, których należy odwiedzić i rodzaje produktów, jakie należy im oferować. MEDIAC model służący do zakupu właściwych mediów przez firmę podejmującą reklamę. PROMOTER model pomagający oceniać wyniki reklamy. MARKOWA model ukazujący prawdopodobieństwo przejścia z obecnej sytuacji do nowego położenia.
Podobnie:
model kolejki wskazuje czas oczekiwania i długość kolejki, jakiej należy się spodziewać przy określonym czasie rozpoczęcia i trwania usługi oraz liczbie kanałów usługowych,
model określający wielkość sprzedaży przy uwzględnieniu liczby sprzedawców, wydatków na promocję i wielkości popytu,
modele heurystyczne.
[T. Sztucki]
|