Metoda scenariuszowa
Scenariusz jest opisem przyszłej, możliwej do przedstawienia sytuacji przedsiębiorstwa, dróg oraz konsekwencji przewidywanej przyszłości. Scenariusze, zależnie od potrzeb, przyjmują stan prawdopodobny, optymistyczny lub pesymistyczny Opracowanie scenariuszy możliwych zdarzeń przebiega w następujących etapach:
1. określenie zakresu analizy wyznaczonego przez zbiór podstawowych decyzji mających długookresowe konsekwencje dla przedsiębiorstwa,
2. wybór czynników, które będą wpływały na wyniki decyzji strategicznych,
3. ustalenie zewnętrznych wpływów i ich sił na wymagane decyzje,
4. określenie występujących w otoczeniu przedsiębiorstwa szans i zagrożeń,
5. zanalizowanie skutków, jakie spowodują dla niego sytuacje określone w scenariuszach.
Scenariusze wskazują alternatywne tendencje rozwoju poczynając od stanu obecnego do opisywanej sytuacji w przyszłości przyjmując założenia dla głównych czynników wyznaczających przyszłą sytuację. H. J. Vollmuth wskazuje, że dla objaśnienia metody scenariuszowej, jako model myślowy stosuje się lejek scenariuszy. Wyjaśnia on, iż wówczas, gdy zajmujemy się przyszłością zmniejsza się wpływ teraźniejszości i spektrum możliwości otwiera się jak lejek, w którym znajdują się różne obrazy przyszłości. Stopień niepewności spełnienia się prognoz jest tym większy, im dotyczy dalszej przyszłości. Im bardziej ku niej się przesuwamy, tym lejek rozwiera się coraz szerzej. Kształt lejka dla tendencji rozwoju wyraża prawidłowość polegająca na tym, że zmiany w obrębie otoczenia mogą dokonywać się wielowymiarowo, a przedsiębiorstwo winno wybrać swój najbardziej korzystny i prawdopodobny kierunek rozwoju.
[T. Sztucki]
|