Typologia nabywców
Wyróżnienie różnych rodzajów nabywców, z punktu widzenia ich wymagań, postaw i zachowań w czasie dokonywania wyboru i podejmowaniu decyzji zakupu, ma na celu lepsze dostosowywanie produktów, usług i sposobów sprzedaży do wyróżnionych grup nabywców. Stosowane są różne rodzaje typologii nabywców. Według jednej z nich, wyróżnia się:
potencjalnych nabywców, a wśród nich nowicjuszy i nabywców doświadczonych,
nabywców dokonujących rutynowo zakupów,
nabywców względnie trwale związanych z firmą i marką produktów,
nabywców poszukujących specjalnych okazji.
Przyjmując kryterium motywów i sytuacji nabywców rozróżnia się konsumentów oszczędnych, zapobiegliwych, postępowych, wymagających szczególnych atrakcji i mających oryginalne potrzeby. Są także:
nabywcy innowacyjni tzw. pionierzy, gotowi do kupowania nowości, zmieniania sposobów zaspokajania swych potrzeb,
nabywcy bierni, którzy wymagają silnych środków stymulowania ich zachowań i postępowania,
nabywcy rozważni lub ostrożni, którzy zastanawiają się nad wyborem produktu, kupują z rozwagą, na podstawie porównań, a nowe produkty skłonni są kupować po wypróbowaniu ich przez innych,
nabywcy konserwatywni przestrzegający dawnych zwyczajów i tradycji zaspokajania potrzeb.
Nowym rodzajem typologii konsumentów jest wyróżnienie następujących grup:
1. konsumenci „sami dla siebie”, chcą być zawsze młodzi, troszczą się o siebie, skłonni są kupować drogie produkty i dokonywać zakupów w sklepach o wysokim poziomie obsługi; wybierają produkty raczej efektowne i zgodne z ich stylem życia, niż trwałe i mniej oryginalne,
2. konsumenci „wiodący życie zgodnie z naturą”, poszukujący produktów wykonanych z naturalnych surowców, preferujących zdrową żywność; są oszczędni, konserwatywni i cenią wyroby o sprawdzonej jakości,
3. konsumenci cierpiący na brak czasu, którzy dokonują zakupów szybko, nabywają chętnie produkty i usługi pozwalające zaoszczędzić czas i uwolnić się od kłopotliwych czynności w gospodarstwach domowych,
4. konsumenci o stylu życia składającym się z wielu tych cech, którzy dostosowują się do różnych sytuacji i podlegają wpływom rodzinnym, towarzyskim i rynkowym.
[T. Sztucki]
Zobacz również:
międzykulturowa klasyfikacja konsumentów
|