Opory przed zakupem
Wywoływane są różnymi przyczynami, wśród których najczęściej występują:
brak pośpiechu,
brak pragnienia,
niechęć do wydawania pieniędzy,
obawa co do własnej umiejętności dokonania trafnego wyboru,
wątpliwości co do uzasadnienia wysokości ceny,
ryzyko szkodliwości, nietrwałości i zawodności produktu,
niepewność akceptacji przez rodzinę i ludzi o uznanym autorytecie,
nie osiągnięcie satysfakcji na skutek braku zgodności argumentów sprzedawcy lub promocji z rzeczywistymi walorami użytkowania nabytego produktu,
obawa poniesienia straty w kontaktach z nieuczciwym przedsiębiorcą.
Praktyka handlowa wskazuje, że jeśli klient zapyta o cenę, zanim zapozna się z wartością produktu, cena będzie zawsze za wysoka, bez względu na to jak jest niska. Występowanie tych i innych oporów dokonywania zakupów, mimo dążeń i pragnień konsumentów zaspokajania swych potrzeb, winno być przedmiotem stałej analizy marketingowej a jej wyniki powinny być wykorzystywane dla doskonalenia jakości produktów oraz usuwania możliwych oporów przez zwiększanie trafności promocji i podnoszenie poziomu osobistej sprzedaży nastawionych na korzyści nabywców.
[T. Sztucki]
|