Strategiczna dźwignia przedsiębiorstwa
Jak zauważył Milind Lele, poszczególne przedsiębiorstwa różnią się między sobą stopniem elastyczności działania w pięciu następujących wymiarach:
1. rynku docelowego,
2. produktu,
3. miejsca dystrybucji,
4. promocji,
5. ceny.
Struktura gałęzi i pozycja w niej, wywierają wpływ na zakres swobody przedsiębiorstwa w powyższych decyzjach. Niezbędne jest oszacowanie przewidywanych efektów każdego działania. Postępowanie, które zapewnia najwyższą rentowność określa strategiczną dźwignię przedsiębiorstwa. Przedsiębiorstwa w sektorach schyłkowych mają, z definicji, bardzo małe możliwości manewru i ograniczoną dźwignię strategiczną, natomiast przedsiębiorstwa działające w sektorach o wysokiej specjalizacji, mają szerokie możliwości manewru i uzyskiwania przewagi strategicznej.
[T. Sztucki]
|