Satysfakcja nabywcy
Jest to subiektywne odczucie zadowolenia, odniesionych korzyści i spełnionych oczekiwań z nabycia, konsumpcji i użytkowania produktu bądź usługi, wynikające z zaspokojenia potrzeby lub rozwiązania występującego problemu. Satysfakcja nabywcy jest kluczowym zadaniem strategicznym przedsiębiorstwa. Menedżer marketingu winien ustalić rodzaje oraz hierarchie czynników satysfakcji, których przestrzeganie powinno stać się szczególnie kontrolowanym obowiązkiem wszystkich działów i pracowników przedsiębiorstwa, Do podstawowych czynników satysfakcji nabywców zalicza się:
1. stałość utrzymywania wysokiej jakości produktu,
2. atrakcyjność ceny i dogodność zapłaty,
3. dostępność produktu i usługi we właściwym miejscu i czasie,
4. kompleksową i życzliwą obsługę,
5. uzyskanie porady dla dokonania właściwego wyboru,
6. możliwość wypróbowania produktu,
7. szybkie i pełne wykonanie umowy,
8. natychmiastową pozytywną reakcję na zgłoszoną reklamację,
9. informację i promocję wzbogacające wiedzę o produkcie i jego zastosowaniach.
Podstawowe znaczenie dla zapewniania satysfakcji nabywcom mają badania marketingowe dla ustalenia ich potrzeb i oczekiwań oraz konstrukcja marketing-mix.
[T. Sztucki]
Zobacz również:
zadowolenie nabywcy
|