Sprzedaż samoobsługowa
Forma sprzedaży, przy której zapewniony jest bezpośredni dostęp nabywców do każdego oferowanego w obiekcie handlowym asortymentu produktów, ma miejsce samodzielny ich wybór, gromadzenie zakupów w koszykach lub wózkach stojących do dyspozycji klientów, a uiszczenie należności następuje w kasie, której pracownik wystawia dowód zapłaty i pomaga w zapakowaniu zakupów. W sprzedaży samoobsługowej:
konsument uzyskuje bezpośredni dostęp do wypełnionych towarami urządzeń sprzedażowych i ma możliwość zapoznania się z całym asortymentem produktów, może dokonać ich wyboru zgodnie ze swymi potrzebami i zdolnością nabywczą,
konsument reguluje czas przebywania w sklepie odpowiednio do skompletowania zakupów i poznania nowości oraz atrakcji sprzedaży,
mogą być stosowane niższe ceny produktów ze względu na mniejsze zatrudnienie,
osiąga się przyspieszenie obrotu towarami, zwiększenie wydajności sprzedaży liczonej na jednego pracownika i na 1 mkw., co przyczynia się do obniżania kosztów sprzedaży.
[T. Sztucki]
|