Zarządzanie marketingowe
Jest procesem planowania i kształtowania produktów, cen, dystrybucji i promocji mających doprowadzać do realizowania misji i osiągania celów przedsiębiorstwa. Jest równocześnie projektowaniem i zarządzaniem systemem dostarczania nabywcom coraz lepszych wartości, będących podstawą istnienia i rozwoju przedsiębiorstwa na rynku. Zarządzanie marketingowe obejmuje analizę i planowanie skierowane na wybór celów rynkowych, projektowanie zgodnej z nimi strategii oraz wprowadzanie i kontrolowanie planu marketingowego dla osiągnięcia ustalonych celów. Istotą zarządzania marketingowego – stanowiącego funkcje i zadania menedżera marketingu – jest wpływanie na kształtowanie popytu na produkty i usługi przedsiębiorstwa w celu uzyskiwania poziomu produkcji i sprzedaży odpowiadającego zdolnością przedsiębiorstwa do zaspokajania optymalnej chłonności rynku. Zarządzanie marketingowe jest określone przez:
misję przedsiębiorstwa,
orientację na nabywców,
badanie ich potrzeb,
ponoszenie społecznej odpowiedzialności za rodzaj i sposób prowadzenia działalności gospodarczej,
posługiwanie się zespołem instrumentów marketing-mix,
różnicowanie produktów, dystrybucji i promocji na różnych segmentach rynku,
dążenie do osiągania przewagi nad konkurentami,
strategiczne planowanie marketingowe,
koordynowanie i kontrolowanie działalności marketingowej występującej we wszystkich dziedzinach i działach organizacyjnych przedsiębiorstwa.
[T. Sztucki]
Zobacz również:
marketing
|