Witamy, 28 czerwca 2024 r. Imieniny: Florentyny, Ligii
 
 
Jeżeli masz konto w naszym serwisie podaj swoje dane w polu poniżej:
Jeśli nie masz konta, możesz je
założyć tutaj
Wyszukiwarka domyślnie przeszukuje Leksykony i Słowniki. Jeśli chcesz ograniczyć wyszukiwanie do konkretnej części wybierz wyszukiwarkę zaawansowaną lub przejdź do tej części serwisu:

  
Wyszukiwanie zaawansowane
 
 
Jak kupować w księgarni
Polityka prywatności/Ciasteczka
Jak kupować eBOOKi
System płatności

  EBOOKI
  Marketing
  Organizacja,
  zarządzanie
  Zarządzanie personelem
  Sprzedaż i dystrybucja
  Informatyka w
  zarządzaniu
  Ekonomia
  Rynki kapitałowe
  Finanse
  Rachunkowość
  Bankowość
  Języki obce
  Poradniki
  Inne a ciekawe
  Unia Europejska

Bestsellery
1.Zarządzanie pracą - Zdzisław Jasiński (red.)
2.Motywowanie w przedsiębiorstwie - Zdzisław Jasiński

Leksykon biznesu A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż

Certyfikat - certificate

zaświadczenie, dowód będący dokumentem potwierdzającym uzgodnione fakty (dany stan rzeczy). Określenie to jest używane powszechnie, jako dowód na coś. Tak na przykładcertyfikat akcyjny (share certificate) jest potwierdzeniem faktu posiadania przez jego właściciela akcji, certyfikat bankowy (bank certificate) jest doku-mentem potwierdzającym złożenie w banku lokaty kapitałowej, certyfikat jakości (quality certificate) jest po-twierdzeniem jakości wydanym przez kompetentny organ, certificate of incorporation jest dokumentem doty-czącym zarejestrowania firmy prywatnej, który legalizuje rozpoczęcie przez nią działalności gospodarczej, cer-tyfikat handlowy (trade certificate) jest dokumentem stwierdzającym pochodzenie towaru.
W obrocie ekonomicznym szczególnie ważne są certyfikaty jakości, decydować one będą czy wyrób zaistnieje i utrzyma się na rynku.
Międzynarodowa Organizacja Normalizacyjna (ISO – International Organization for Standarization) opracowała normy ISO serii 9000 dotyczące zarządzania jakością. Normy te przyjęto jako normy europejskie. Polska rów-nież je przyjęła i włączyła do krajowego systemu normalizacji.
Celem stosowania tych norm jest elastyczniejsze zarządzanie firmami i łatwiejsze wchodzenie na rynki. Według J. Łuczaka z posiadaniem certyfikatu jakości wiąże się szereg korzyści, z których najważniejsze to:
 podniesienie prestiżu firmy na rynku oraz w oczach pracowników;
 pewność, że system zarządzania w firmie jest ukierunkowany na jakość;
 zwiększenie szans na rynku, gdyż niektóre przedsiębiorstwa nie mając certyfikatu jakości na swoje wyroby muszą obniżać ceny;
 ograniczenie audytów klientowskich, gdyż posiadanie certyfikatu eliminuje potrzebę przeprowadzania oceny przez klienta i jego wizytę w firmie;
 udogodnienia ubezpieczeniowe, gdyż zakłady ubezpieczeniowe stosują ulgi wobec przedsiębiorstw posiada-jących certyfikat ISO;
 dostęp do list homologowanych dostawców (tj. wyrobów urzędowo sprawdzonych co do prawidłowości działania).

Zobacz również: atest


« Wstecz « poprzedni    następny »
Leksykon biznesu
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Leksykon Unii Europejskiej
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Słownik polsko-angielski
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Uruchom asystenta w oknie
Hasło dnia
Bilans płatniczy - zestawienie ogółu należności i zobowiązań zagranicznych kraju. Jest on sporządzany w wyrażeniu finansowym w okresach rocznych i obejmuje wszystkie...
Najpopularniejsze hasła
1. Marketing
2. A vista
3. DAGMAR
4. Akceleracja
5. abandon /zrzeczenie się/

Jeżeli nie znalazłeś satysfakcjonującej Cię odpowiedzi zadaj pytanie innym
Do góry strony
Strona główna | O firmie | Kontakt | Księgarnia | Leksykony/Słowniki | Moje dane

Wydawnictwo Placet
01-517 Warszawa, ul. Mickiewicza 18a/1
e-mail: redakcja@placet.com.pl

English Deutsch