Certyfikat - certificate
zaświadczenie, dowód będący dokumentem potwierdzającym uzgodnione fakty (dany stan rzeczy). Określenie to jest używane powszechnie, jako dowód na coś. Tak na przykładcertyfikat akcyjny (share certificate) jest potwierdzeniem faktu posiadania przez jego właściciela akcji, certyfikat bankowy (bank certificate) jest doku-mentem potwierdzającym złożenie w banku lokaty kapitałowej, certyfikat jakości (quality certificate) jest po-twierdzeniem jakości wydanym przez kompetentny organ, certificate of incorporation jest dokumentem doty-czącym zarejestrowania firmy prywatnej, który legalizuje rozpoczęcie przez nią działalności gospodarczej, cer-tyfikat handlowy (trade certificate) jest dokumentem stwierdzającym pochodzenie towaru.
W obrocie ekonomicznym szczególnie ważne są certyfikaty jakości, decydować one będą czy wyrób zaistnieje i utrzyma się na rynku.
Międzynarodowa Organizacja Normalizacyjna (ISO – International Organization for Standarization) opracowała normy ISO serii 9000 dotyczące zarządzania jakością. Normy te przyjęto jako normy europejskie. Polska rów-nież je przyjęła i włączyła do krajowego systemu normalizacji.
Celem stosowania tych norm jest elastyczniejsze zarządzanie firmami i łatwiejsze wchodzenie na rynki. Według J. Łuczaka z posiadaniem certyfikatu jakości wiąże się szereg korzyści, z których najważniejsze to:
podniesienie prestiżu firmy na rynku oraz w oczach pracowników;
pewność, że system zarządzania w firmie jest ukierunkowany na jakość;
zwiększenie szans na rynku, gdyż niektóre przedsiębiorstwa nie mając certyfikatu jakości na swoje wyroby muszą obniżać ceny;
ograniczenie audytów klientowskich, gdyż posiadanie certyfikatu eliminuje potrzebę przeprowadzania oceny przez klienta i jego wizytę w firmie;
udogodnienia ubezpieczeniowe, gdyż zakłady ubezpieczeniowe stosują ulgi wobec przedsiębiorstw posiada-jących certyfikat ISO;
dostęp do list homologowanych dostawców (tj. wyrobów urzędowo sprawdzonych co do prawidłowości działania).
Zobacz również:
atest
|