Domena działania - domain of action
(fr. domaine – zakres, zasięg działania, dziedzina, teren); najważniejszy bądź znaczący obszar działania firmy, najważniejsza grupa potrzeb, które firma zaspokaja bądź zamierza zaspokajać na danym segmencie rynku. Domena działania określa, gdzie i komu firma zamierza sprzedawać swoje wyroby lub usługi.
Domeny mogą być główne, specjalne bądź marginesowe. Przedsiębiorstwo powinno się koncentrować na domenach (domenie) głównych, tzn. rozpoznawać atrakcyjność przyszłych rynków lub nabywców i weryfikować pod kątem ich potrzeb swoją siłę kreatywną niezbędną do walki konkurencyjnej. Powinno stale doskonalić swoje warianty programów i środków, a w ślad za tym weryfikować zakres i lokalizację tworzenia wartości; od uwarunkowań popytu, konkurencji, czynników i dostawców w każdej branży i w każdym miejscu i przenosić nawet całe domeny do innych przedsiębiorstw lub na inne miejsce, a przede wszystkim tworzyć własny rynek i własnych klientów.
Dobrze wybrana domena działania powinna zapewnić firmie powodzenie na rynku i przewagę strategiczną.
Dokonując wyboru domeny należy pamiętać, że:
atrakcyjność domeny jest związana przede wszystkim z dynamiką popytu i sprzedaży w danej branży, z jej atrakcyjnością i możliwością dalszego działania firmy i osiągania sukcesu (branża rozwojowa, branża dojrzała, branża schyłkowa);
szanse firmy w danej domenie zależą od osiąganej przez nią rentowności i odczuwanego zagrożenia ze strony konkurencji (w tym zagrożenia przez substytuty), a także od możliwości wyprzedzania konkurencji (np. w zakresie innowacji);
szerokie określenie domeny umożliwia działanie na wielu obszarach i osiągania efektu synergetycznego (np. opracowanie systemów komplementarnych wyrobów i usług) oraz redukowania ryzyka, ale też utrudnia identyfikację czynników decydujących o sukcesie i skutecznym powodzeniu działań;
wąskie określenie domeny ułatwia osiąganie korzyści skali i doświadczenia (uczenia się) wynikające z przyjętej specjalizacji, ale może też zmniejszyć jej atrakcyjność i przekreślić możliwość osiągania sukcesu w obszarach sąsiedzkich w stosunku do obranego pola działania.
[J. Penc]
Zobacz również:
elementy strategii
|