Dostępność rynku - market access
możliwość zaspokojenia potrzeb i aspiracji nabywców w ramach istniejącej konfrontacji popytu i podaży oraz siły konkurencyjnej innych oferentów, dzięki stosowaniu odpowiednich środków motywacji skłaniających nabywców do zakupu. Dostępność ta zależy od wielu czynników, z których trzy są zasadnicze, a mianowicie:
bariery wejściowe na rynek takie jak: ekonomia skali, zróżnicowanie wyrobów, sytuacja kosztowa, dostęp do kanałów dystrybucji, nakłady na reklamę itp.,
możliwość popytu oznaczająca proces przemieszczania się popytu z produktów oferowanych przez jednego dostawcę. Wierność produktowi jednego dostawcy poważnie utrudnia wejście na rynek;
atrakcyjność oferty, tj. stosunek korzyści jakie może przynieść oferowany produkt do łącznych kosztów jego nabycia i eksploatacji, co jest uwarunkowane indywidualnymi preferencjami i możliwościami nabywcy.
Dostępność ta dotyczy oczywiście rynku krajowego. Dostępność do rynku zagranicznego zależy od gotowości kompetentnych władz krajowych oraz organizacji międzynarodowych do zniesienia barier importowych produktów konkurencyjnych z analogicznymi produktami krajowymi.
[J. Penc]
Zobacz również:
reglamentacja importu
,
GATT
|