Dyferencjacja celów - differentiation of goals
rozbieżność interesów, celów i dążeń indywidualnych i grupowych, jaką obserwuje się w organizacjach zarówno w skali makro- jak i mikroekonomicznej. Cele organizacyjne różnią się od celów jednostek i podgrup w organizacjach w ten sposób, że cele organizacyjne są traktowane instrumentalnie, a ich realizacja jest przede wszystkim środkiem walki o władzę wewnątrz danej organizacji.
Zasada dyferencjacji celów powoduje, że działania organizacji są mniej sprawne, bądź o mniejszym zasięgu: idee i wartości, które motywują ludzi nie są w tym przypadku na tyle silne, aby mogły ich zmobilizować w wysokim stopniu, albo też pobudzają sporadycznie i to niektóre tylko jednostki. Taka sytuacja nie musi wcale prowadzić do konfliktu, ale utrudnia ona bardzo współdziałanie, którego podstawą jest zawsze duża homogeniczność (jednorodność) celów jednostki i kierownictwa organizacji.
[J. Penc]
Zobacz również:
cel działania
,
cel marketingowy
|