Analiza portfelowa - portfolio analysis
na rynku kapitałowym metoda oceny efektywności różnych mozliwych portfeli papierów wartościowych pod kątem ich zgodności z przyjętą przez inwestora strategią. Bada się przede wszystkim stopę zwrotu, ryzyko i funkcję użyteczności.
W odniesieniu do strategii przedsiębiorstw należy rozumieć ją jako instrument umożliwiający jakościowe zilustrowanie uzyskanych pozycji strategicznych zakresów działania przedsiębiorstwa utworzonych z kombinacji struktur produkt–rynek. Analiza ta polega na umieszeniu w polu wyznaczonym przez dwie wzajemnie prostopadłe osie wartości ilościowych lub czynników jakościowych i na stworzeniu siatki współrzędnych dla trzeciego parametru, którego wielkość jest wyrażana za pomocą średnicy lub powierzchni koła. W zależności od znaczenia osi mamy do czynienia z analizą ilościową lub jakościową.
Najbardziej popularne są metody analizy opracowane przez amerykańską firmę marketingową Boston Consulting Group (BCG), General Electric oraz Royal Dutch Shell Inc. Posługując się symbolami analizy portfelowej cykl życia produktu określa przejście od znaku zapytania przez gwiazdę, a następnie dojną krowę do kuli u nogi lub biednego psa. Znaki zapytania lub inaczej dylematy są to produkty, które nie zapewniają zysku i wymagają nakładów inwestycyjnych, ze względu na ich niewielki udział w rynku, przy jednak wysokim wzroście sprzedaży, co stwarza szansę aby stały się gwiazdami. Inwestowanie w tę grupę produktów zamienia je w dojne krowy, a więc w produkty o stosunkowo niskim wzroście sprzedaży, lecz bardzo znacznym udziale w rynku, które nie wymagają żadnych nakładów i przynoszą oczekiwane zyski. Biedne psy nie dają żadnej nadwyżki i są nie rozwojowe, a więc powinny być wycofane z rynku. Macierz BCG była najpowszechniej stosowana w odniesieniu do portfela korporacji w latach siedemdziesiątych i osiemdziesiątych. Spotkała się również z krytyką z powodu barwnych nazw pól oraz nadmiernego uproszczenia modelu, co powodowało mylne zaliczanie produktów do krańcowych grup wartościowania. Obok czteropolowej macierzy BCG stosowane są inne rodzaje analizy portfelowej. Występuje macierz dziewięciopolowa Mc Kinseya zbudowana na podstawie dwóch analizowanych zmiennych: 1. atrakcyjności produktów mierzonej w długim okresie czasu, 2. pozycji konkurencyjnej i sile finansowej przedsiębiorstwa.
[Red.]
Zobacz również:
portfel akcjii
,
portfel produkcji.
|