Witamy, 28 czerwca 2024 r. Imieniny: Florentyny, Ligii
 
 
Jeżeli masz konto w naszym serwisie podaj swoje dane w polu poniżej:
Jeśli nie masz konta, możesz je
założyć tutaj
Wyszukiwarka domyślnie przeszukuje Leksykony i Słowniki. Jeśli chcesz ograniczyć wyszukiwanie do konkretnej części wybierz wyszukiwarkę zaawansowaną lub przejdź do tej części serwisu:

  
Wyszukiwanie zaawansowane
 
 
Jak kupować w księgarni
Polityka prywatności/Ciasteczka
Jak kupować eBOOKi
System płatności

  EBOOKI
  Marketing
  Organizacja,
  zarządzanie
  Zarządzanie personelem
  Sprzedaż i dystrybucja
  Informatyka w
  zarządzaniu
  Ekonomia
  Rynki kapitałowe
  Finanse
  Rachunkowość
  Bankowość
  Języki obce
  Poradniki
  Inne a ciekawe
  Unia Europejska

Bestsellery
1.Zarządzanie pracą - Zdzisław Jasiński (red.)
2.Motywowanie w przedsiębiorstwie - Zdzisław Jasiński

Leksykon biznesu A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż

Dystrybucja - distribution

(łac. distributio – rozdzielanie); uzgodniony bądź regulowany przydział i dostarczanie towarów, zwłaszcza do handlu detalicznego, całokształt działań podejmowanych dla udostępnienia towarów i usług klientowi; wszelkie czynności związane z pokonywaniem przestrzennych, czasowych, ilościowych i asortymentowych różnic występujących między sferą produkcji a sferą konsumpcji.
Zadaniem dystrybucji jest więc dostarczanie konsumentom pożądanych przez nich produktów w odpowiednim miejscu, czasie i po odpowiedniej cenie. Aby sprostać temu zadaniu dystrybucja musi dobrze spełniać dwie funkcje:
 kordynacyjną, która polega na zbieraniu i przekazywaniu producentom informacji o popycie, nawiązaniu przez nich kontaktów z rynkiem, uwzględnianiu decyzji o wielkości produkcji i jej rozmieszczeniu na rynku, zawieraniu transakcji kupna–sprzedaży i promocji produktów.
 organizacyjną, która polega na wykonywaniu takich czynności jak: transport, magazynowanie, przerób handlowy (np. sortowanie), sprzedaż produktów pośrednikom.
Osiąganie wysokiej jakości dystrybucji zależy od:
1. rozpoznania potrzeb i wymagań każdego rodzaju nabywców,
2. przewidywania wysokości popytu,
3. krótkiego okresu wprowadzania produktu na rynek i szybkiego osiągania fazy wzrostu sprzedaży,
4. szybkiego realizowania zamówień klientów,
5. doboru sprawnych i efektywnych kanałów dystrybucji.
Dystrybucja wyłączna polega na istotnym ograniczeniu liczby pośredników i stosowana jest wówczas, gdy producent, może w znacznym stopniu stosować bezpośrednie kanały dystrybucji oraz pragnie sprawować kontrolę nad poziomem jakości, cen i obsługi występującym u hurtowników i detalistów.
Dystrybucja selektywna polega na wykorzystywaniu wielu, celowo dobranych pośredników handlowych zdolnych do spełnienia wymagań wynikających z rodzaju i cech produktów oraz ich kwalifikowanej sprzedaży określonym rodzajom nabywców na wyodrębnionych segmentach rynku.
Dystrybucja intensywna występuje wówczas, gdy celem producenta jest szybkie i masowe wprowadzenie i utrzymywanie produktu na rynku, co wymaga wykorzystania maksymalnie dostępnej sieci hurtowników i detalistów we wszystkich miejscach planowanej sprzedaży.
Dystrybucja liczbowa wyrażona jest przez wskaźnik określający procent punktów sprzedaży, za których pośrednictwem firma sprzedaje swe produkty. Wskaźnik dystrybucji ważonej wyraża procent wartości sprzedaży na całym rynku, jaki jest osiągany za pośrednictwem punktów sprzedaży stanowiących kanały dystrybucji danej firmy.
Dystrybucja stanowi współcześnie złożony system, pewną siatkę współzależności między wytwórcami, pośrednikami i nabywcami, a także instytucjami ułatwiającymi ich współdziałanie. Jest więc systemem logistycznego i strategicznego planowania.
[T. Sztucki]

Zobacz również: centrum dystrybucji , kanały dystrybucji , logistyka dystrybucji


« Wstecz « poprzedni    następny »
Leksykon biznesu
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Leksykon Unii Europejskiej
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Słownik polsko-angielski
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Uruchom asystenta w oknie
Hasło dnia
Bilans płatniczy - zestawienie ogółu należności i zobowiązań zagranicznych kraju. Jest on sporządzany w wyrażeniu finansowym w okresach rocznych i obejmuje wszystkie...
Najpopularniejsze hasła
1. Marketing
2. A vista
3. DAGMAR
4. Akceleracja
5. abandon /zrzeczenie się/

Jeżeli nie znalazłeś satysfakcjonującej Cię odpowiedzi zadaj pytanie innym
Do góry strony
Strona główna | O firmie | Kontakt | Księgarnia | Leksykony/Słowniki | Moje dane

Wydawnictwo Placet
01-517 Warszawa, ul. Mickiewicza 18a/1
e-mail: redakcja@placet.com.pl

English Deutsch