Dystrybucja - distribution
(łac. distributio – rozdzielanie); uzgodniony bądź regulowany przydział i dostarczanie towarów, zwłaszcza do handlu detalicznego, całokształt działań podejmowanych dla udostępnienia towarów i usług klientowi; wszelkie czynności związane z pokonywaniem przestrzennych, czasowych, ilościowych i asortymentowych różnic występujących między sferą produkcji a sferą konsumpcji.
Zadaniem dystrybucji jest więc dostarczanie konsumentom pożądanych przez nich produktów w odpowiednim miejscu, czasie i po odpowiedniej cenie. Aby sprostać temu zadaniu dystrybucja musi dobrze spełniać dwie funkcje:
kordynacyjną, która polega na zbieraniu i przekazywaniu producentom informacji o popycie, nawiązaniu przez nich kontaktów z rynkiem, uwzględnianiu decyzji o wielkości produkcji i jej rozmieszczeniu na rynku, zawieraniu transakcji kupna–sprzedaży i promocji produktów.
organizacyjną, która polega na wykonywaniu takich czynności jak: transport, magazynowanie, przerób handlowy (np. sortowanie), sprzedaż produktów pośrednikom.
Osiąganie wysokiej jakości dystrybucji zależy od:
1. rozpoznania potrzeb i wymagań każdego rodzaju nabywców,
2. przewidywania wysokości popytu,
3. krótkiego okresu wprowadzania produktu na rynek i szybkiego osiągania fazy wzrostu sprzedaży,
4. szybkiego realizowania zamówień klientów,
5. doboru sprawnych i efektywnych kanałów dystrybucji.
Dystrybucja wyłączna polega na istotnym ograniczeniu liczby pośredników i stosowana jest wówczas, gdy producent, może w znacznym stopniu stosować bezpośrednie kanały dystrybucji oraz pragnie sprawować kontrolę nad poziomem jakości, cen i obsługi występującym u hurtowników i detalistów.
Dystrybucja selektywna polega na wykorzystywaniu wielu, celowo dobranych pośredników handlowych zdolnych do spełnienia wymagań wynikających z rodzaju i cech produktów oraz ich kwalifikowanej sprzedaży określonym rodzajom nabywców na wyodrębnionych segmentach rynku.
Dystrybucja intensywna występuje wówczas, gdy celem producenta jest szybkie i masowe wprowadzenie i utrzymywanie produktu na rynku, co wymaga wykorzystania maksymalnie dostępnej sieci hurtowników i detalistów we wszystkich miejscach planowanej sprzedaży.
Dystrybucja liczbowa wyrażona jest przez wskaźnik określający procent punktów sprzedaży, za których pośrednictwem firma sprzedaje swe produkty. Wskaźnik dystrybucji ważonej wyraża procent wartości sprzedaży na całym rynku, jaki jest osiągany za pośrednictwem punktów sprzedaży stanowiących kanały dystrybucji danej firmy.
Dystrybucja stanowi współcześnie złożony system, pewną siatkę współzależności między wytwórcami, pośrednikami i nabywcami, a także instytucjami ułatwiającymi ich współdziałanie. Jest więc systemem logistycznego i strategicznego planowania.
[T. Sztucki]
Zobacz również:
centrum dystrybucji
,
kanały dystrybucji
,
logistyka dystrybucji
|