Ekonomiczny model konsumenta - economic consumer model
model, który przedstawia konsumenta jako doskonale racjonalną jednostkę, zdolną do oceny użyteczności każdego produktu i dążącą do uzyskania maksymalnej satysfakcji przy zakupie towarów.
Model ten bardzo upraszcza zachowanie konsumenta, a to głównie z trzech powodów. Po pierwsze, ocena użyteczności zależy od struktury celów decydenta generowanych przez jego system potrzeb. Jeżeli człowiek odczuwa silnie określone potrzeby to dobra je zaspakajające będą miały dla niego znacznie większą wartość niż inne dobra (nawet o wyższej wartości bezwzględnej). Po drugie, człowiek nie potrafi, a nawet nie ma możliwości oceny użyteczności każdego produktu, toteż przypisuje on produktom wartość subiektywną, przybliżoną. Po trzecie, postrzegane cechy (różniące) w produktach nie zależą wyłącznie od ich właściwości (jakości), lecz także od doświadczeń, skojarzeń i oczekiwań konsumenta, którego cechuje selektywne spostrzeganie (dostrzega zazwyczaj pewne cechy i elementy w zależności od zainteresowań, potrzeb i motywów), selektywne zainteresowanie (odbiera informacje zgodnie z osobistą postawą) i selektywna pamięć (przechowuje w pamięci informacje, które popierają jego postawy i przekonania).
[J. Penc]
Zobacz również:
krzywa obojętności
,
zachowanie się konsumenta
|