Elementy strategii - elements of strategy
kluczowe zmienne decydujące w sposób zasadniczy o budowie skutecznej strategii firmy wyróżniającej ją od wszystkich pozostałych i zapewniające powodzenie działania na rynku dzięki optymalnemu wykorzystaniu swoich zasobów i podążaniu w wytyczonym kierunku. Elementy te, to przede wszystkim:
1. Misja pojmowana jako uzasadnienie racji istnienia i rozwoju firmy, jej zamierzeń i kierunku działania, określająca podstawowe wartości, dla których firma została powołana i które realizuje poprzez swoją działalność. Misja wpływa zasadniczo na kształtowanie wizji, czyli przyszłego stanu firmy, który jej kierownictwo chce osiągnąć.
2. Domena działania tj. podstawowa dziedzina działania (obszar biznesu), określająca gdzie i komu firma sprzedaje i zamierza sprzedać swoje wyroby i usługi. Domena działania może się ograniczać do jednej branży, ale też może obejmować kilka branż, a więc zarówno wąski jak i szeroki zasięg działania firmy.
3. Przewaga konkurencyjna (strategiczna), tj. dotychczasowa pozycja dominacji wynikająca na przykład z wyrobionej już marki produktu, bądź możliwa do osiągnięcia dzięki posiadaniu szczególnych atutów strategicznych (strategicznych czynników sukcesu) takich, jak np. nowoczesna technologia, udany patent, produkt przyszłości, sprawny serwis, korzystna lokalizacja itp.). Dzięki tym atutom firma może osiągnąć przewagę na rynku i zyski przekraczające średnią w danej gałęzi przemysłu.
4. Cele strategiczne, określające co konkretnie firma chce osiągnąć w poszczególnych okresach, jakie konkretne rynki zamierza opanować, jakie asortymenty produktu zamierza oferować, o ile zamierza zwiększyć eksport na rynki zagraniczne itp.
5. Funkcjonalne programy działania, tj, określenie konkretnych zadań dla poszczególnych jednostek organizacyjnych wynikających ze strategii, a więc zaplanowanie co, kto i kiedy oraz w jaki sposób będzie wykonywał te zadania i jaka będzie ich koordynacja.
6. Inwestycje wspierające strategię, tj, przewidywane nakłady i konkretne przedsięwzięcia powodujące konieczne zmiany strukturalne ułatwiające funkcjonowanie firmy w przyszłości.
7. Kompetencje kierownicze i kultura zarządzania, tj. umiejętności kadry kierowniczej w zakresie pobudzania przedsiębiorczości, kreowania postaw innowacyjnych, zdolności do przewodzenia w obszarze strategii, motywowania do sprawnego wykonywania zadań itp.
[J. Penc]
Zobacz również:
strategia firmy
,
formułowanie strategii
,
struktura strategii firmy
|