Eurozarządzanie - euromanagement
określenie używane w odniesieniu do nowego stylu zarządzania w przedsiębiorstwach europejskich odznaczające się podobnym sposobem stosowania europejskich przepisów, norm i standardów zarządzania. Według H. Blooma, R. Caloniego i P. de Woota model zarządzania europejskiego charakteryzują następujące cechy:
1. Uwzględnienie w działalności firmy różnorodności kulturowej, integrowanie tej różnorodności i podchodzenie do problemów w sposób globalny.
2. Odpowiedzialność społeczna firmy polegająca na tym, że menedżerowie dostrzegają potrzebę skutecznego działania zarówno w otoczeniu gospodarczym jak i społecznym i uważają, że właściwe wypełnianie roli ekonomicznej firmy i motywacja pracowników są podstawą do wypełniania ich roli społecznej, która powinna stanowić integralny składnik zarządzania.
3. Poszerzanie procesów partycypacji i negocjacji wewnętrznej prowadzące do uzgodnienia stanowisk personelu i kierownictwa, do porozumienia lub kompromisu.
4. Nastawienie na pracowników, co polega na przekonaniu menedżerów, że pracownicy powinni także czerpać korzyści z rozwoju firmy, że należy stale podnosić jakość ich życia i doskonalić sposoby kierowania nimi, aby mogli się realizować poprzez pracę.
5. Systemy zarządzania o mniejszym stopniu formalizacji, co oznacza opieranie zarządzania bardziej na doświadczeniu i uczeniu się niż na formalnych procedurach i sprawia, że zarządzanie europejskie jest bardziej zróżnicowane, mniej uregulowane i mniej stereotypowe.
6. Orientacja produktowa i orientacja na klientów, co oznacza, że domeną przedsiębiorstwa staje się zaspokajanie potrzeb klientów poprzez wysoką jakość produkcji i usług marketingowych.
7. Połączenie rozumienia świata z własną strategią, co oznacza takie zarządzanie biznesem europejskim, aby był on zdolny do stawienia czoła wielkim zmianom i wyzwaniom, które niesie przyszłość.
[J. Penc]
|