Analiza konkurencji - competition analysis
– zbiór czynności odnoszących się do badania głównych konkurentów w celu poznania ich zamierzeń (celów), słabych i mocnych stron, określenia sposobu ich zaatakowania i oceny szansy prowadzenia zamierzonych działań.
Podstawą tej analizy jest właściwe zidentyfikowanie konkurencji. Można ją postrzegać w trzech aspektach (według Ph. Kotlera):
konkurencja w ramach marki (brand competition) – konkurentami są przedsiębiorstwa oferujące zbliżony produkt i serwis dla tych samych klientów, po zbliżonej cenie.
konkurencja w ramach gałęzi (industrial competition) – za konkurentów można uważać te wszystkie przedsiębiorstwa, które wytwarzają ten sam produkt lub rodzaj produktów;
konkurencja w ramach formy produktu (form competition) – za konkurentów można uważać te przedsiębiorstwa, których wyroby służą temu samemu celowi;
konkurencja ogólna (generic competition) – za konkurentów można uważać wszystkie firmy, zwłaszcza szczególnie aktywne na danym rynku, które ,,pochłaniają” siłę nabywczą ludności.
Po zidentyfikowaniu najważniejszych konkurentów należy przeanalizować cztery elementy o charakterze rozpoznawczym (dotyczące konkurentów):
przyszłe cele (na wszystkich poziomach zarządzania i dotyczące wielu aspektów);
założenia dotyczące przedsiębiorstwa (konkurencyjnego) oraz gałęzi, w skład której ono wchodzi;
bieżąca strategia, tzn. jak przedsiębiorstwo radzi sobie obecnie z konkurencją;
sprzyjające okoliczności (sprzyjające konkurencji) i zagrożenia.
Analiza tych elementów pozwoli firmie stworzyć obraz prawdopodobnych reakcji konkurentów na pojawienie się różnych sytuacji.
Zobacz również:
deskryptory środowiska
,
fundamentalny konkurent
,
gra rynkowa
|