Analiza kontaktu - transaction analysis
– metoda polegająca na analizowaniu postępowania wobec siebie i wobec innych. Na podstawie tej metody kierownicy mogą nauczyć się, w jaki sposób uczucia, doświadczenia, normy etyczne i środowiskowe wpływają na zachowanie się ludzi. Rozumienie postaw i zachowań innych osób wymaga zrozumienia tego procesu u samego siebie. Menedżer, uświadamiając sobie zależności między nastawieniem a zachowaniem, poznając działanie mechanizmów psychologicznych w czasie rozmów, dyskusji i innych kontaktów z ludźmi, poznaje alternatywy zachowania, które owe kontakty czynią bardziej produktywnymi. Zapewniają mu też lepszą współpracę i zasady współdziałania oparte na dialogu, lepsze poznanie motywów działania swoich podwładnych, bardziej realistyczne analizowanie sytuacji i kształtowanie własnej osobowości, a także bardziej świadome i rozważne podejmowanie decyzji.
Zobacz również:
dojrzałość zawodowa
,
empatia
|