Formuła 7S - 7 S formula
koncepcja struktury systemu zarządzania, zawierająca czynniki sukcesu nowoczesnej firmy, opracowana przez ekspertów firmy doradczej Mc Kinseya w Nowym Jorku. Nazwa koncepcji jest pochodną oznaczeń poszczególnych elementów systemu zarządzania, które zaczynają się na literę s (w języku angielskim). Elementami tymi są:
strategia (strategy) – koncepcja funkcjonowania organizacji zawierająca zoperacjonalizowane główne cele, sposoby działania i reguły zachowania się w otoczeniu;
struktura (structure) – zbiór formalnych relacji (powiązań) między realnie istniejącymi składnikami organizacji, tj. ludźmi i aparaturą działania;
systemy (systems) – formalne procedury określające zasady i sposoby działania dotyczące głównie standardowych problemów zarządzania;
pracownicy (staff) – personel, uczestnicy organizacji, sprawcy działań, kluczowy element dynamiki organizacji;
styl działania (style) – sposób postępowania członków organizacji podczas wspólnej pracy, znajdujący wyraz w kulturze przedsiębiorstwa (style kierowania, style pracy, klimat w zakładzie itp.);
kwalifikacje (skills) – zdolność całej organizacji w zakresie realizacji zadań ukierunkowanych zarówno na zewnątrz jak i do wewnątrz organizacji;
wspólne wartości (shared values) – ideały i normy zachowań uznawane i obowiązujące w danej organizacji w dłuższym czasie; wartości wpływające na działanie, tworzące kulturę i motywy przewodnie przedsiębiorstwa.
Podstawowe założenie tej koncepcji wyraża się stwierdzeniem, że sukces firmy zależy od odpowiedniego traktowania wszystkich siedmiu czynników. Pierwsze trzy ,,s” nazywa się elementami ,,twardymi” i one stanowią podstawę sukcesu firm amerykańskich, pozostałe – elementami ,,miękkimi” i one też są doceniane, szczególnie w przedsiębiorstwach japońskich.
[J. Penc]
Zobacz również:
,
,
przykazania” sukcesu
,
krytyczne czynniki sukcesu
|