Formy reklamy - advertising forms
różne sposoby oddziaływania na postawy, motywy, inicjatywy i zachowania nabywców oraz kształtowania pomyślnych relacji firmy z otoczeniem. W działalności reklamowej firmy można wyróżnić wiele takich form, a mianowicie:
reklama prasowa: ogłoszenia reklamowe w prasie codziennej, tygodnikach, miesięcznikach itp., skierowane głównie do czytelników stanowiących potencjalny rynek dla firmy;
reklama telewizyjna: telewizja jest najbardziej skutecznym kanałem promocji z uwagi na ogromny zasięg oddziaływania i kształtowania świadomości; jest jednakże reklamą bardzo drogą, na którą mogą sobie pozwolić najbogatsze firmy;
reklama radiowa: radio jest stosunkowo tanim kanałem komunikacji z rynkiem, ale nadaje się do promocji tylko pewnych grup towarów i usług. Głównym celem takiej reklamy jest kreowanie świadomości istnienia produktu na rynku i jego funkcji;
reklama pocztowa: poczta umożliwia skierowanie reklamy bezpośrednio do docelowego odbiorcy w postaci listów imiennych oferujących kupno określonego produktu. Jest to reklama relatywnie droga i też mało skuteczna, gdyż w wielu przypadkach adresaci ignorują otrzymywane informacje;
reklama wydawnicza: wydawanie i przesyłanie broszury lub folderu informujących o wielu cechach produktu oraz korzyściach wynikających z jego stosowania. Jest to dość efektywna forma reklamy pod warunkiem, że klient dowie się jak najwięcej o produkcie i będzie miał korzystne wrażenia estetyczne ze sposobu prezentacji;
reklama afiszowa: różne ogłoszenia i plansze na ścianach budynków, na szybach, w gablotach ulicznych i na stadionach, neony, napisy na środkach komunikacji, planszach itp. przyciągają przechodnia reklamowaną treścią i obrazem. Reklama ta, jeśli ma być skuteczna powinna zawierać krótki apel i przykuwać wzrok potencjalnego nabywcy.
[J. Penc]
Zobacz również:
reklama
,
reklama skuteczna
|