|
|
|
|
Leksykon biznesu A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
|
Analiza porównawcza - comparative analysis
– technika rozpoznawania rodzaju elementów tworzących interesującą badającego całość z punktu widzenia cech oraz ocena sprawności funkcjonowania tej całości z punktu widzenia przyjętego wzorca.
Analiza porównawcza dotyczy konkretnego obiektu postrzeganego przez różne jego cechy. Każdy obiekt jest z reguły złożony i różni się od innych; stanowi zbiór jemu właściwych cecho różnym potencjale informacji i różnej diagnostyce. Badanie takich złożonych obiektów (zjawisk) powoduje, że analiza porównawcza staje się analizą wielowymiarową. Analiza porównawcza jest najczęściej wykorzystywana w odniesieniu do wielkości i relacji finansowych i wówczas obejmuje ona:
porównanie wielkości gospodarczych i ich relacji w czasie, to jest badanie dynamiki wielkości uzyskanych w okresie sprawozdawczym i w okresach wcześniejszych;
analizę strukturalną, to jest badanie wewnętrznej struktury wielkości zagregowanych i dynamiki wyodrębnionych elementów (udziału);
porównanie wielkości i relacji charakterystycznych dla badanego podmiotu gospodarczego z odpowiednimi wielkościami w innych firmach, a także wartościami średnimi tych wielkości i ich relacji w stosunku do firm działających w tej samej branży lub gałęzi gospodarki.
Analiza ta często określana jest mianem komparystyki finansowej.
|
|
|
|
|
|
|
|
Jeżeli nie znalazłeś satysfakcjonującej Cię odpowiedzi zadaj pytanie innym |
|
|
|