Witamy, 28 czerwca 2024 r. Imieniny: Florentyny, Ligii
 
 
Jeżeli masz konto w naszym serwisie podaj swoje dane w polu poniżej:
Jeśli nie masz konta, możesz je
założyć tutaj
Wyszukiwarka domyślnie przeszukuje Leksykony i Słowniki. Jeśli chcesz ograniczyć wyszukiwanie do konkretnej części wybierz wyszukiwarkę zaawansowaną lub przejdź do tej części serwisu:

  
Wyszukiwanie zaawansowane
 
 
Jak kupować w księgarni
Polityka prywatności/Ciasteczka
Jak kupować eBOOKi
System płatności

  EBOOKI
  Marketing
  Organizacja,
  zarządzanie
  Zarządzanie personelem
  Sprzedaż i dystrybucja
  Informatyka w
  zarządzaniu
  Ekonomia
  Rynki kapitałowe
  Finanse
  Rachunkowość
  Bankowość
  Języki obce
  Poradniki
  Inne a ciekawe
  Unia Europejska

Bestsellery
1.Zarządzanie pracą - Zdzisław Jasiński (red.)
2.Motywowanie w przedsiębiorstwie - Zdzisław Jasiński

Leksykon biznesu A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż

Funkcje zarządzania - management functions

role, zespoły czynności jakie pełni zarządzanie w każdej organizacji. W literaturze przedmiotu szeroko rozpowszechniony jest podział czynności zarządzania wzorowany na propozycji H. Fayola, który rozróżniał: planowanie, organizowanie, pobudzanie do działania (motywowanie) i kontrolowanie. We współczesnym zarządzaniu taki podział jest zbyt wąski i zbyt słabo akcentuje rolę stosunków między organizacją a otoczeniem jej działania.
Szersze spojrzenie na funkcje zarządzania proponują F. E. Kast i J. E. Rosenzweig. Według tych autorów na zarządzanie składają się następujące szczegółowe funkcje (za M. Bielskim):
1. Utrzymywanie kompleksowego spojrzenia na organizację jako system i jej bieżącą sytuację:
 obserwowanie i analizowanie warunków i trendów w otoczeniu;
 analizowanie mocnych i słabych punktów poszczególnych podsystemów organizacji.
2. Formułowanie celów i strategii organizacji jako całości:
 długo, średnio i krótkookresowe planowanie;
 formułowanie zasad i trybu ustalania celów (stopień partycypacji uczestników, odgórne czy oddolne konstruowanie planów itp.).
3. Organizowanie podsystemu technicznego i podsystemu struktury:
 specjalizacja zadań i określanie ich treści;
 sposoby koordynacji wyspecjalizowanych zadań;
 zróżnicowanie komórek i podsystemów (dyferencjacja);
 integracja wszystkich elementów organizacji.
4. Projektowanie systemu informacyjno-decyzyjnego:
 ustalanie operacyjnych mierników realizacji zadań i efektywności;
 system decyzji planistycznych i koordynacyjnych;
 zbiory danych dla decyzji strategicznych i bieżących;
5. Kształtowanie systemu kierowania ludźmi:
 formułowanie oczekiwań w stosunku do poszczególnych osób i ról pełnionych przez nie w organizacji;
 system motywacji do pracy, nagrody zewnętrzne i wewnętrzne;
 dynamika grup;
 styl kierowania.
6. Usprawnianie funkcjonowania organizacji:
 analiza działalności;
 analiza opinii klientów i uczestników organizacji;
 rozwój i zmiany w organizacji;
 usprawnianie zarządzania.
[J. Penc]

Zobacz również: zarządzanie , zarządzanie estetyczne , zarządzanie sprawnościowe , zarządzanie strategiczne


« Wstecz « poprzedni    następny »
Leksykon biznesu
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Leksykon Unii Europejskiej
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Słownik polsko-angielski
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Uruchom asystenta w oknie
Hasło dnia
Bilans płatniczy - zestawienie ogółu należności i zobowiązań zagranicznych kraju. Jest on sporządzany w wyrażeniu finansowym w okresach rocznych i obejmuje wszystkie...
Najpopularniejsze hasła
1. Marketing
2. A vista
3. DAGMAR
4. Akceleracja
5. abandon /zrzeczenie się/

Jeżeli nie znalazłeś satysfakcjonującej Cię odpowiedzi zadaj pytanie innym
Do góry strony
Strona główna | O firmie | Kontakt | Księgarnia | Leksykony/Słowniki | Moje dane

Wydawnictwo Placet
01-517 Warszawa, ul. Mickiewicza 18a/1
e-mail: redakcja@placet.com.pl

English Deutsch