Grupa strategiczna - strategic group
grupa firm w sektorze, która stosuje tę samą lub podobną strategię według wymiarów strategicznych. W skład sektora może wchodzić tylko jedna grupa, jeśli wszystkie firmy stosują w zasadzie tę samą strategię, albo wiele grup, jeśli różne firmy stosują odmienne, lecz dające się pogrupować strategie. Grupy strategiczne nie są tożsame z segmentami rynku.
Sektor zawierający wiele grup strategicznych jest na ogół silniej konkurencyjny niż sektor z nielicznymi grupami. Siłę jego konkurencji (siłę wzajemnego oddziaływania grup konkurujących na klientów) wyznaczają – według M. Portera – cztery czynniki:
rynkowa współzależność grup, czyli stopień, w jakim różne grupy strategiczne konkurują o tych samych klientów albo o klientów w wyraźnie odmiennych segmentach rynku. Jeśli występuje duża współzależność rynkowa tych grup to różnice strategii prowadzą do najostrzejszej rywalizacji;
zróżnicowanie wyrobów osiągnięte przez poszczególne grupy. Jeżeli rozbieżne strategie prowadzą do wyraźnie odmiennych preferencji klientów, to rywalizacja między grupami będzie znacznie mniejsza niż wtedy, kiedy oferowane wyroby są uważane za zamienne;
liczba grup strategicznych i ich względne rozmiary. Im grupy są liczniejsze i zbliżone pod względem wielkości udziału w rynku, tym większa jest rywalizacja między nimi przy innych niezmienionych warunkach;
strategiczna odległość między grupami, tj. stopień rozbieżności strategii różnych grup pod względem kluczowych zmiennych, takich jak identyfikacja marki, pozycje kosztowe, przywództwo techniczne, stosunki z korporacjami macierzystymi lub z rządami. Im większa jest odległość strategiczna między grupami, tym ostrzejsze będą konkurencyjne potyczki między firmami.
[J. Penc]
Zobacz również:
sektor
,
zróżnicowanie
,
konkurencja
|