Informacje strategiczne - strategic information
dane i wiadomości (w tym także tzw. słabe sygnały) pozwalające zorientować się o przyszłym kształcie otoczenia i kierunkach jego rozwoju, które są niezbędne dla sporządzania scenariuszy i strategii działania firmy. Są to zwłaszcza informacje:
o strategicznych zamiarach instytucji centralnych, o pracy i zamierzeniach placówek naukowo-badawczych;
o postępie naukowo-technicznym w danej branży i gałęzi przemysłu (technologia, organizacja, energia, marketing itp.);
o rozwoju międzynarodowych stosunków gospodarczych, finansowych, handlowych, ruchu cen itp.;
o dostawcach i odbiorcach oraz zamierzeniach organizacji i ruchów społecznych (np. w zakresie ochrony środowiska, ochrony konsumentów itp.);
o sytuacji na rynkach danej branży i głównych firmach konkurencyjnych, charakterze każdego rynku (regularny, sezonowy lub cykliczny), stanie tego rynku (w stadium początkowym, dojrzałości lub zaniku), możliwościach pozyskiwania nowych rynków, w tym zagranicznych;
o zasobach pracy, ich wielkości, tendencjach kształtowania się w różnych regionach i zawodach oraz przesunięciach tych tendencji;
o własnych zamierzeniach strategicznych, przebiegu wdrożenia strategii i najważniejszych zadaniach perspektywicznych.
[J. Penc]
Zobacz również:
zarządzanie strategiczne
,
formułowanie strategii
|