Inkubator przedsiębiorczości - business incubator, incubator of initiative
jedna z nowoczesnych metod promowania przedsiębiorczości i ułatwiania firmie pokonywania na swej drodze kryzysów. Idea inkubowania nawiązuje do faz rozwojowych, które przechodzi każde nowo tworzone przedsiębiorstwo, przy czym uwaga jest kierowana zwłaszcza na okres początkowy i niepowodzenia, jakie dotykają nowe organizacje. Dzięki inkubatorowi nowym firmom łatwiej udaje się przejść przez pierwsze dwie fazy (rozruch produkcyjny i wchodzenie na rynek). Jest to zasługą:
starannego doboru kandydatów na przedsiębiorców i uświadomieniu im co to określenie oznacza i jakie skutki ekonomiczne i prawne za sobą pociąga,
stałego monitorowania postępów dokonywanych przez przedsiębiorców pracujących w inkubatorze,
dobrego przygotowania przedsiębiorców w zakresie marketingu i zarządzania firmą.
Celem więc funkcjonowania tych inkubatorów jest tworzenie małych firm o różnym profilu działalności wytwórczej, usługowej oraz udzielanie pomocy w usamodzielnianiu się tych firm w okresie ich wchodzenia na rynek (faza rozruchu).
Zakres zadań inkubatorów przedsiębiorczości obejmuje: zapewnienie powierzchni produkcyjnej i usług techniczno-biurowych małym firmom, szkolenie kandydatów na przedsiębiorców, doradztwo ekonomiczne, prawne, techniczne, gromadzenie i upowszechnianie informacji gospodarczych itp.
Inkubator służy do rozwoju firmy jako organizacji, a nie obronie jej przed konkurencją. Kluczową rolę dla jego funkcjonowania odgrywa osoba konsultanta do spraw promowania przedsiębiorczości, posiadającego odpowiednią wiedzę fachową i doświadczenie w tworzeniu i doradzaniu małym i średnim firmom. Inkubatory przedsiębiorczości uważa się za ważny instrument ożywiania lokalnej przedsiębiorczości i przezwyciężania lokalnego bezrobocia. Są one bowiem jednym z najtańszych sposobów tworzenia nowych miejsc pracy.
[J. Penc]
Zobacz również:
przedsiębiorczość
,
pobudzanie innowacyjności
|