Inteligencja firmy - corporate intelligence
potencjał intelektualny i szczególne umiejętności menedżerów i personelu firmy decydujące o sposobie wykorzystania przez nią posiadanych możliwości, zdolnościach dostosowywania się do nowych sytuacji, budowy oryginalnych strategii i odnoszenia sukcesu w zmieniającym się otoczeniu.
Inteligencję firmy kształtują różne elementy, jakimi są:
inteligencja informacyjna, rozumiana jako zdolność do szybkiego pozyskiwania potrzebnych informacji, gromadzenia ich, przetwarzania i przesyłania własnym szczeblom zarządzania do podejmowania decyzji i kierowania zespołami ludzkimi;
inteligencja technologiczna wyrażająca się w umiejętnym tworzeniu, nabywaniu i wykorzystywaniu właściwych technologii oraz ciągłym ich doskonaleniu, w celu uzyskiwania wyrobów wysokiej jakości i rozwijania nowych dziedzin produkcji;
inteligencja innowacyjna postrzegana jako stałe poszukiwanie innowacyjnych rozwiązań i tworzenie korzystnych warunków motywacyjnych dla ich wdrażania;
inteligencja finansowa przejawiająca się w umiejętnym gospodarowaniu finansami firmy, ich racjonalnym dzieleniu i wydatkowaniu na cele bieżące i perspektywiczne;
inteligencja marketingowa wyrażająca się w stałym badaniu rynku, szybkim postrzeganiu potrzeb i życzeń klientów, zdolnością wyszukiwania nisz rynkowych i wchodzenia na nowe rynki;
inteligencja organizacyjna wyrażająca się w zdolności przystosowania organizacji do zmiennych zadań, tworzenia struktur prostych, elastycznych zapewniających doskonałą komunikację wewnętrzną;
inteligencja społeczna wyrażająca się w szczególnej trosce o ludzi, stałym doskonaleniuwarunków pracy, płacy i awansu, poszerzaniu procesów partycypacji i kształtowania wysokiej jakości życia w pracy;
inteligencja ekologiczna wyrażająca się w stałej trosce o środowisko naturalne, wprowadzanie ekologicznie czystych technologii i produktów i budowie zamkniętych procesów produkcyjnych.
[J. Penc]
Zobacz również:
menedżer
,
sztab
,
kadra
,
morale
,
motywacja osiągnięć
,
kreatywność
|