Intuicja w decydowaniu - intuitive decision making
wyczucie, co należy zrobić w złożonej sytuacji działania, aby osiągnąć sukces. Intuicja jest zdolnością do szybkiego i całkowitego rozumienia, przewidywania i wyobrażenia. Umożliwia ona inne postrzeganie perspektyw i inne podejście do zarządzania niż zapewniają to analizy ilościowe i logiczne. Intuicja (wyczucie, zdolność oceny, szósty zmysł itp.) pomaga menedżerowi w dostrzeganiu czynników, których inni nie zauważają i w operowaniu faktami, z którymi nie mogą poradzić sobie komputery.
Menedżer nie musi często korzystać z intuicji, ale gdy posiadane przez niego informacje nie dają jasnej odpowiedzi, musi wyczuć, co należy zrobić i podjąć zdecydowanie stosowne działania. Intuicyjni menedżerowie widzą nie tylko inną perspektywę, lecz także lepiej wczuwają się w sytuacje decyzyjne, rozwiązują problemy w inny sposób (mają większą zdolność przewidywania i identyfikacji problemów oraz elastycznej alokacji zasobów) i korzystają z możliwości stwarzanych przez zachodzące zmiany.
Intuicję należy kształcić i rozwijać. Jest ona zawsze korzystna, podobnie jak uzdolnienia analityczne. Procesy podświadomościowe wyzwalają bowiem myślenie równoległe korzystające z informacji zgromadzonych w umyśle. Umysł może wtedy łączyć na pozór nie związane ze sobą fakty i wyciągać innowacyjne wnioski zmierzające do rozwiązywania problemów, których nie udało się rozwiązać w procesie świadomego myślenia.
Intuicja jest zdolnością przejawiającą się w dość nagły sposób, procesem, którego tylko rezultaty mogą zostać uświadomione, zaś to wszystko, co je poprzedza, odbywa się poza świadomością.
Intuicja powinna być ostatnią instancją w poznaniu, działającą wtedy, gdy zawodzi rozum dyskursywny. W praktyce często poznanie intuicyjne przynosi rezultaty równie dobre jak poznanie analityczne, a nawet może przynieść lepsze wyniki z uwagi na empiryczną trafność opinii.
[J. Penc]
Zobacz również:
podejmowanie decyzji
,
racjonalne postępowanie
,
doświadczenie zawodowe
|