Inżynieria symultaniczna - simultaneous engineering
inżynieria jednoczesna; nowa strategia pracy zespołowej w różnych organizacjach współpracujących ze sobą, której istotą jest nakładanie się czasów wykonywania czynności przez specjalistów z zakresu projektowania i wytwórczości oraz specjalistów zajmujących się wdrażaniem i procesami rynkowymi (I. Durlik). Inżynieria ta łączy więc wiedzę z zakresu projektowania i wytwarzania produktów z wiedzą o rynku i sztuce marketingu, aby dzięki temu zwiększyć radykalnie szybkość docierania informacji rynkowych do procesów inżynierskich i zwiększyć konkurencyjność rynkową wytwarzanych wyrobów.
Inżynieria symultaniczna dotyczy głównie technicznych elementów procesu inżynierskiego, tj. projektowania i wytwarzania w minimalnym cyklu nowych ulepszonych wyrobów, przy pewnym abstrahowaniu od wiedzy o rynku. Toteż wymaga ona uzupełnienia o wiedzę rynkową i kompetencje marketingowe, czyli o marketing symultaniczny (simultaneous marketing).
Według K. Poznańskiej stosowanie inżynierii symultanicznej w Japonii odznacza się następującymi cechami:
równoległy rozwój produktów i środków produkcji,
wczesne rynkowe ustalenie decydujących cech nowego produktu,
bezpośrednie porozumienie się poprzez tworzenie zespołów, których członkowie posiadają wiedzę specjalistyczną,
unikanie istotnych zmian w procesie rozwojowym poprzez planowanie i koordynację zadań,
włączenie do procesu rozwoju nowego produktu potencjału rozwojowego producentów środków produkcji oraz dostawców tych środków,
dążenie do ścisłej integracji wewnętrznej (między działaniami i wydziałami firmy) oraz integracji zewnętrznej, uwzględniając oczekiwania konsumentów i możliwości producentów.
W zespołach simultaneous engineering współpracują ze sobą pracownicy różnych działów firmy: marketingowego, pracownicy działów badawczo-rozwojowych, produkcyjnych i kontroli jakości, planując i optymalizując produkt od jego powstania aż do sprzedaży. W procesie tym udział biorą również przedsiębiorstwa handlowe i dostawcze.
[J. Penc]
Zobacz również:
marketing symultaniczny
,
zarządzanie totalną jakością
|