Konsumpcja ostentacyjna - demonstrative consumption, conspicuous consumption
konsumpcja mająca na celu zamanifestowanie (zademonstrowanie) zamożności lub wysokiej pozycji społecznej, sprowadzająca się zazwyczaj do zaspokajania przez daną osobę czy grupę społeczną (np. elitę władzy, elitę biznesu itp.) potrzeb otoczkowych bądź pozornych, tj. stwarzanych ,,modą”, naśladownictwem wzorców zachodnich, chęcią imponowania otoczeniu (luksusowe samochody, mieszkania, wystawne przyjęcia itp.).
Konsumpcja ostentacyjna jest często nazywana też konsumpcją pokazową, typową dla tzw. klas próżniaczych korzystających z różnych przywilejów (majątku, urodzenia, władzy itp.), które z wysokiej konsumpcji (nadkonsumpcji) czynią wyznacznik pozycji społecznej i sens swego życia, kreując wzory konsumpcji i wysokiego poziomu życia bez łączenia go z przedsiębiorczością i wydajną pracą. Poziom i jakość konsumpcji dla wielu osób w naszym kraju staje się wyróżnikiem ich pozycji społecznej. Konsumpcja pokazowa informuje każdego o możliwościach finansowych danej osoby i standardzie jej materialnego życia, często intelektualnie pustego, co jednak, niestety, utożsamia się z wysoką pozycją społeczną.
[J. Penc]
Zobacz również:
efekt demonstracji
,
egonomia
|