Kontrola kierownicza - management control
rodzaj kontroli sprawowanej przez bezpośredniego zwierzchnika wobec podwładnych w celu sprawdzenia prawidłowości wykonywania przez nich zadań i wpłynięcie na ich zachowanie i motywację. Celem tej kontroli z punktu widzenia pracodawcy jest zapewnienie przestrzegania norm jakości, zadań ilościowych, bezpieczeństwa pracy, gospodarności, reputacji firmy poprzez odpowiednie kształtowanie procesów pracy i zachowań pracowniczych. Cele tej kontroli z punktu widzenia pracownika są natomiast następujące:
upewnienie się o właściwym sposobie postępowania wobec różnych procesów i zjawisk, aby zachować wysoką jakość wyrobów, obsługi klientów itp.;
uświadomienie sobie, że przedsiębiorstwo przywiązuje dużą wagę do zadań wykonywanych przez pracownika;
zaspokojenie potrzeby otrzymywania uznania za wykonywaną pracę, w tym również za częściowe osiągnięcia, co ma szczególne znaczenie w odniesieniu do nowych pracowników, którzy wymagają częstszej kontroli niż pracownicy starsi.
Dla celów praktycznych proponuje się stosowanie następującego sposobu postępowania kontrolnego:
po pierwsze, przy trudnych zadaniach lub niedostatecznym przygotowaniu pracownika kierownik (zwierzchnik) powinien dokonywać początkowo starannej kontroli i stopniowo przy wzrastającej pewności pracownika pozwolić mu przejść do samokontroli.
po drugie, przy procesach rutynowych i dobrym przygotowaniu pracownika kontrola wykonania powinna ograniczyć się do samokontroli i sporadycznych kontroli przez szefa.
po trzecie, przy stosowaniu drogich środków lub wyrobów należy łączyć kontrolę zwierzchnika z samokontrolą pracownika.
[J. Penc]
Zobacz również:
controlling
,
controlling operacyjny
|