Kontrola marketingowa - marketing control
faza w zarządzaniu marketingowym polegająca na ocenie wyników, określeniu przyczyn ewentualnych niedomagań i źródeł ich powstania oraz wyciągnięcia wniosków dla ulepszenia działalności marketingowej firmy.
Ze względu na usytuowanie kontroli w procesie zarządzania marketingiem należy wyróżnić (wg R. Niestrója):
kontrolę bieżącą, która polega na śledzeniu postępów w procesie realizacji zadań ujętych w planach marketingowych. Podejmowane na tej podstawie działania korygujące mogą dotyczyć zarówno wykonawców jak i planu, który mógł w trakcie realizacji ulec zdezaktualizowaniu. Kontrola bieżąca spełnia zatem funkcję regulacyjną;
kontrolę operacyjną, której przedmiotem jest całościowa analiza i ocena końcowego wykonania konkretnych zadań rynkowych ujętych w odpowiednich operacyjnych planach marketingowych. Wnioski wypływające z kontroli operacyjnej służą zatem przede wszystkim gromadzeniu doświadczeń, wykorzystanych następnie zarówno w sporządzaniu kolejnych planów marketingowych, jak i w organizowaniu ich wykonawstwa;
kontrolę strategiczną, której celem jest krytyczna analiza struktury i sposobów funkcjonowania całego systemu marketingowego w przedsiębiorstwie na tle aktualnego stanu i zmian zachodzących w jego otoczeniu. Ten rodzaj kontroli, określany również jako rewizja lub audyting marketingowy ma wymiar najszerszy i jest ściśle powiązany z analizą marketingową sytuacji przedsiębiorstwa.
[J. Penc]
Zobacz również:
marketing
,
marketing strategiczny
,
audyting marketingowy
|