Lojalność - loyalty
świadectwo zaufania pracowników do swoich kierowników oraz do wizji i celów przedsiębiorstwa. Lojalność istnieje wtedy, gdy istnieje poczucie wspólnoty interesów,wspólnego przeznaczenia i współzależności między pracownikami a kierownictwem firmy. Gdy lojalność jest powszechna mamy do czynienia z samomotywacją pracowników, ich poczuciem odpowiedzialności za wyniki i losy firmy. Gdy wzrasta poczucie odpowiedzialności osobistej wzrasta też zaangażowanie, co pozwala rozluźnić nawet znacznie rygory kontrolne.
Pracownik lojalny jest skłonny do większego wysiłku na rzecz firmy, a jej sukces traktuje jako sukces osobisty. Lojalność osobista powstaje najczęściej ze względu na osobowość kierownika, jego szczególne cechy lub posiadaną wiedzę, zwłaszcza gdy stawia przed pracownikami zadania wyzwalające ich inicjatywę oraz stwarzające możliwość wykazania się swoimi umiejętnościami a potem nagradza za odniesione sukcesy.
[J. Penc]
Zobacz również:
poczucie podmiotowości
,
zaufanie
,
samorealizacja
|