Lojalność nabywców - consumers’ loyalty
systematyczne, stale powtarzające się zakupy danego produktu w tym samym miejscu przez tych samych nabywców na zasadzie przyzwyczajenia, zaufania i zadowolenia z nabytego towaru (marki). Lojalność ta może mieć charakter niepodzielny lub podzielny. Lojalność o charakterze niepodzielnym oznacza sytuację, w której konsument dokonuje w pewnym okresie zakupów produktu wyłącznie jednej marki, zaś lojalność o charakterze podzielnym wiąże z dokonywaniem na przemian lub równolegle zakupów produktów dwóch marek. Konsumenci mogą być lojalni wobec marek, produktów, sklepów i innych rzeczy. Według stopnia ich lojalności można ich podzielić na cztery grupy (według Ph. Kotlera):
- niezmiennie lojalni: przez cały czas kupują jedną markę (są wierni jednej marce);
- podzielnie lojalni: kupują produkty dwóch lub kilku marek, które uważają za równorzędne;
- zmiennie lojalni: zmieniają swoją lojalność z jednej marki na inną;
- nielojalni: nie wykazują lojalności wobec żadnej marki; szukają okazji albo są skłonni do odmienności.
[J. Penc]
Zobacz również:
system promocji
,
usługa posprzedażna
,
wartość konsumencka
,
sentyment
,
wzmocnienie
|