Luka rynkowa - market niche, market gap
uka istniejąca między popytem i podażą na konkretnym rynku. Może ona powstać wówczas, gdy produkt (grupa towarowa) o określonym poziomie jakości przeznaczony dla pewnej grupy nabywców z różnych przyczyn nie jest wytwarzany w wystarczającej ilości ( np. producenci wycofają się z wytwarzania pewnych towarów), bądź gdy pojawią się nowe potrzeby nabywców, stymulowane choćby przez działania promocyjne firm strających się stworzyć dla siebie rynek. Zidentyfikowanie takiej luki, tj. obszaru rynku pozbawionego podaży określonego produktu, może stanowić dla producenta lub dystrybutora znakomitą szansę zdobycia nowego rynku. Nisze rynkowe są szczególną szansą dla zdobywania rynku przez małe firmy, gdyż duże firmy z różnych powodów często nie wchodzą w takie luki i mała firma może je wypełniać bez konfrontacji z silnymi konkurentami.
[J. Penc]
Zobacz również:
luka substytucyjna
|