Marketing eksperymentalny - test marketing
marketing ograniczony do operacji przeprowadzanych na bazie eksperymentalnej. Według Gordona Olivera w tym marketingu wyróżnia się trzy podstawowe cele związane z marketingem nowego produktu:
1. Test pilotowy: każda operacja pilotowa ma za zadanie określić czy system działa, czy też nie oraz ujawnić błędy i wady w projekcie produktu. Może odkryć trudności związane z produkcją, braki opakowania lub problemy w sferze dystrybucji, np. potrzebę wprowadzenia zmian w sposobie przewozu ładunków, bądź postawy i zachowania detalistów i konsumentów w stosunku do produktu lub znaku towarowego.
2. Test rynkowy: empiryczna ocena skuteczności stosowania mieszanki marketingowej (marketing-mix) na podstawie wyników badań dotyczących wyboru własnej strategii marketingu, odpowiedniej reklamy, środka przekazu itp.
3. Test planowy: podanie szacunkowych wielkości (pułapów) sprzedaży w skali regionu (kraju) na podstawie kryteriów demograficznych i socjoekonomicznych.
[J. Penc]
|