Marketingowa krótkowzroczność - marketing shortsightedness
Theodor Levitt, dla scharakteryzowania braku perspektywicznego myślenia, będącego przyczyną marketingowej krótkowzroczności, opisał historię przemysłu w postaci cyklu ekspansji i upadku. Przyczyną upadku wielu przemysłów na świecie, była wiara producentów w stały rozwój ich produkcji. Każda podupadająca dziś branża stanowiła kiedyś przemysł o wzrostowych tendencjach. Przyczynami wzrostu i upadku przemysłów są: wiara we wzrost, jako konsekwencja rozwoju i podnoszenia się stopnia zamożności społeczeństw, założenie, że produkty nie mają substytutów, dążenie do rozwoju masowej produkcji, pozwalającej na osiąganie korzyści skali oraz wiara, że niższe koszty jednostkowe produktu automatycznie doprowadzają do większej konsumpcji i wyższych zysków, przywiązywanie wagi do prac badawczych i rozwojowych przy zaniedbywaniu potrzeb konsumentów.
[T. Sztucki]
|