Marketing partnerski - partnership marketing
marketing współzależny, marketing kontaktowy; koncepcja marketingu zakładająca budowę względnie trwałych związków lojalnościowych z klientami i sojuszy strategicznych z partnerami w biznesie – dostawcami, producentami towarów komplementarnych, pośrednikami, bankami, agencjami reklamowymi itp., wszędzie tam, gdzie kontakty oparte są na pewnym strumieniu transakcji i mają charakter powtarzalny. Marketing partnerski wymaga wiarygodności przedsiębiorstwa, w każdym rodzaju jego działalności, opartej na sformułowanej i realizowanej misji tworzącej lojalność klientów i partnerów rynkowych wspierającej jego przedsięwzięcia produkcyjne, usługowe i handlowe.
Zdaniem M. Rydla i S. Ronkowskiego marketing ten cechuje:
- koncentracja na utrzymanie klienta i jego lojalności;
- nacisk na korzyści dla klienta z całości oferty (jakość kompleksowa);
- działania długookresowe;
- duże znaczenie obsługi klienta jako istotnego elementu polityki marketingowej;
- duże zaangażowanie klienta, często bezpośredni kontakt;
- tworzenie aliansów strategicznych z partnerami działającymi w danym sektorze.
[J. Penc]
|