Marketing społeczny - social marketing
koncepcja marketingu, według której podstawowym zadaniem przedsiębiorstwa jest realizacja celów marketingowych przy zachowaniu zgodności interesów indywidualnych oraz społeczeństwa jako całości. W marketingu społecznym przestrzegane są wszystkie zasady formułowane pod adresem współczesnego marketingu, a dodatkowo zwraca się uwagę na potrzebę zachowania równowagi między interesami firmy, konsumenta i otoczenia jej działania. Twierdzi się też, że ten rodzaj marketingu stanowi klucz do zapewnienia konsumentowi satysfakcji i długookresowego dobrobytu a firmie długookresowej rentowności (G. Oliver).
Występuje on najczęściej w organizacjach oraz instytucjach nie nastawionych na osiąganie zysku ze swej działalności, lecz na jak najlepsze zaspokajanie potrzeb i dostarczanie zadowolenia z załatwiania spraw oraz rozwiązywanie problemów ludzi, traktowanych nie jak petenci, lecz klienci wymagający pozyskania poziomem usług i sposobami obsługi.
[J. Penc, T. Sztucki]
Zobacz również:
konsumeryzm
|