Marketing symultaniczny - simultaneous marketing
marketing jednoczesny; marketing obejmujący cały proces rozwojowy, począwszy od wygenerowania idei bądź rozpoznania potrzeby, przez dotarcie z produktem do klienta, aż do oceny osiągniętych wyników. Obejmuje on szeroką różnorodność zadań i funkcji opartych na elementach wiedzy rynkowej i rynkowej aktywności (I. Durlik).
Aby sprostać wymogom konkurencji i skrócić cykl wdrażania i opracowywania nowych produktów zagadnienia marketingowe powinny być wytypowane do rozwiązania nie w sposób tradycyjny, tj. sekwencyjny, lecz w sposób jednoczesny (równoległy), a więc na wielu płaszczyznach jednocześnie, tak w ujęciu wewnętrznym jak i zewnętrznym.
Zdaniem I. Durlika marketing symultaniczny ma do osiągnięcia siedem celów, jakimi są:
1. Skrócenie czasu dojścia do klienta nowych produktów lub innowacji rynkowych poprzez jednoczesne (równoległe) działania prowadzące do:
zdobywania wiedzy o rynku,
rynkowego szacowania zapotrzebowania na produkty,
planowania działań technicznych projektu, produktu, procesu, feasibility study (studium wykonalności), wdrożenia, uruchomienia produkcji,
przygotowania działalności dystrybucyjnej, serwisowej i sprzedażowej,
naboru i przygotowania kadr kwalifikowanych zdolnych do uczestnictwa w projektach innowacyjnych.
2. Wspieranie czynne w całym okresie procesów związanych z inżynierią symultaniczną.
3. Wspieranie menedżerskich procesów decyzyjnych wiedzą o rynku, marketingu i stanie finansowym firmy.
4. Uczestnictwo w organizacji procesów wspomagających, takich jak: zarządzanie, finansowanie, przygotowanie aktów prawnych, zakupy, obsługa itp.
5. Dopasowanie ,,linii wznoszenia” ilości produktów oferowanych rynkowi do możliwości i chłonności rynku.
6. Przygotowanie zasad udzielania gwarancji, instrukcji obsługi, listy części zamiennych.
[J. Penc]
Zobacz również:
inżynieria symultaniczna
|