Marketing zróżnicowany - differentiated marketing
koncepcja marketingu polegająca na opracowywaniu różnych programów marketingowych dla każdego segmentu rynku. Firma wytwarza różne kategorie wyrobów odpowiadające innemu segmentowi rynku, co prowadzi do dywersyfikacji asortymentu produktów i dywersyfikacji rynku. Na przykład IBM oferuje wiele konfiguracji sprzętu i oprogramowania dla różnych segmentów rynku komputerowego.
Marketing zróżnicowany przynosi przeważnie większą sprzedaż całkowitą niż marketing niezróżnicowany. Jednakże zwiększa on także koszty prowadzenia działalności. Są to zwłaszcza: koszty modyfikacji produktu (prace badawczo-rozwojowe, techniki specjalnego oprzyrządowania itp.), koszty produkcji (mniejsza skala produkcji, krótsze serie itp.), koszty administracyjne (badań, obsługi kanałów dystrybucji itp.), koszty magazynowania zapasów (wyższe koszty zarządzania zapasami wielu produktów) oraz koszty promocji (różne programy promocji).
Przedsiębiorstwa prowadząc zróżnicowany marketing powinny być ostrożne, aby nie ,,przesegmentować” swego rynku.
[J. Penc]
Zobacz również:
segmentacja rynku
|