Modele zachowań firmy - models of firm’s behaviour
typowe reakcje firmy na wymagania stawiane jej przez otoczenie. H. Igor. Ansoff, identyfikując różne poziomy otwartości na otoczenie, wymienia następujące modele zachowań przedsiębiorstwa:
1. Stabilny, bazujący na preferowaniu alternatyw, które odniosły sukces w przeszłości i nakierowany na utrzymanie dotychczasowych produktów, rynków, technologii itp.
2. Reaktywny, dopuszczający możliwość odejścia od przyszłości na tyle, na ile to odejście nie różni się zbytnio od przeszłych doświadczeń.
3. Antycypacyjny, oparty na aktywnym przewidywaniu zagrożeń i możliwości. Alternatywy do zaakceptowania muszą być jednak logicznym przedłużeniem doświadczenia.
4. Eksploracyjny, wychodzący poza ekstrapolację przeszłości i oparty na poszukiwaniu nowych kombinacji znanych doświadczeń. Nowe zjawiska i wyobrażenia o przyszłości, niezgodne z doświadczeniem nie są odrzucane, lecz wręcz preferowane.
5. Kreatywny, sprowadzający się do poszukiwania całkowicie nowych alternatyw, nowych rynków, nowych potrzeb ludzkich, nowych technologii.
Najbardziej charakterystycznym typem zachowań dla współczesnych przedsiębiorstw jest typ pośredni, czyli antycypacyjny, a więc skłonność do zmian, dopóki wynikające stąd działania strategiczne nie wykraczają poza zakres działań znanych z przeszłości.
[J. Penc]
Zobacz również:
,
,
przykazania” sukcesu
,
formuła
,
,
7S”
|