Modele zarządzania - management models
systemy założeń teoretycznych, zawierające koncepcje skutecznego zarządzania dostosowane do konkretnych potrzeb organizacji i integrujące jej funkcje i role w zmieniającym się otoczeniu. Każdy model składa się z trzech elementów: funkcji zarządzania, technik (metod) zarządzania i stylów kierowania.
Modele te różnią się między sobą znaczeniem, jakie nadaje się różnym ich elementom. Na przykład w modelach cybernetycznych silnie akcentuje się znaczenie metod zarządzania (optymalizacja funkcji kierowniczych dzięki stałemu porównywaniu stanu istniejącego z zaplanowanym wzorcem), w tzw. modelu amerykańskim eksponuje się rolą funkcji zarządzania (planowania i kontroli) natomiast styl i techniki zarządzania dostosowuje do sytuacji i potrzeb; w modelu wojskowym czy tzw. modelu harzburskim przywiązuje się wagę do wszystkich jego elementów, tj. funkcji kierowniczych, metod (technik) i stylu.
Menedżer powinien znać zarówno różne metody (techniki) jak i modele zarządzania, aby w praktyce móc wybrać najbardziej przydatne.
[J. Penc]
Zobacz również:
siatka kierownicza
,
style kierowania
,
techniki zarządzania
|