sponsoring - sponsoing
Sponsoring to działania finansowe, materialne i usługowe sponsora (osoby fizycznej, przedsiębiorstwa, organizacji) na rzecz partnerów (osób, instytucji, wydarzeń, działalności) wspierające różne dziedziny życia społecznie akceptowane (np. sport, kultura, nauka i oświata, lecznictwo, sprawy socjalne, ekologia) niezależne od niej i niezwiązane bezpośrednio z normalnymi jej interesami. W zamian sponsor uzyskuje dostęp do komercyjnych możliwości i zasobów, związanych z tymi partnerami i możliwość wykorzystywania pozytywnych skojarzeń z działalnością wspieranych podmiotów dla osiągnięcia określonych celów marketingowych lub komunikacyjnych. [M. Datko]
Sponsoring doczekał się też regulacji prawnych. Artykuł 4. ust. 20) ustawy o radiofonii i telewizji wprowadza definicję sponsoringu, wedle której sponsorowaniem jest każdy wkład w finansowanie usługi medialnej lub audycji, przez podmiot, który nie dostarcza usług medialnych i nie produkuje audycji, w celu promocji jego nazwy, firmy, renomy, działalności, towaru lub usługi, znaku towarowego lub innego oznaczenia indywidualizującego. Definicję sponsorowania zawiera także Europejska Konwencja o Telewizji Ponadgranicznej. Zgodnie z art. 2. lit. g konwencji: „sponsorowanie oznacza udział osoby fizycznej lub prawnej, niezaangażowanej w działalność transmisyjną ani w produkcję dzieł audiowizualnych, w bezpośrednim lub pośrednim finansowaniu programu w celu promocji jej nazwy, znaku fabrycznego lub wizerunku”. Z kolei w przepisie art. 2. pkt. 8. ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych ustawodawca definiuje pojęcie sponsoringu jako wspieranie w formie finansowej lub rzeczowej działalności osób i instytucji, związane z eksponowaniem nazw produktów i firm handlowych oraz ich symboli graficznych. Natomiast w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (art. 27. pkt. 4.) sponsorowanie określa się jako bezpośrednie lub pośrednie finansowanie lub współfinansowanie działalności osób fizycznych, prawnych lub jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, dla upowszechniania, utrwalania lub podniesienia renomy nazwy, producenta lub dystrybutora, znaku towarowego lub innego oznaczenia indywidualizującego przedsiębiorcę, jego działalność, towar lub usługę w zamian za informowanie o sponsorowaniu.
Zobacz również:
marketing sposorski
,
rodzaje sponsoringu
|