Proces decyzyjny - decision making process
logicznie powiązana grupa operacji myślowych, uporządkowana w odpowiedniej kolejności i umożliwiająca ocenę sytuacji decyzyjnej, określenie warunków rozwiązania problemu, a także wybór jednego z dwóch lub kilku wariantów rozwiązań, czy kierunków postępowania.
W procesie podejmowania decyzji można wyróżnić cztery zasadnicze bloki funkcje (fazy myślenia i działania) którymi są:
identyfikacja sytuacji decyzyjnej, na co składa się przede wszystkim: rozpoznanie i opisanie problemu decyzyjnego, zebranie informacji oraz ustalenie przyczyn powstania sytuacji decyzyjnej;
przygotowanie decyzji, na które składa się na ogół: klasyfikacja problemu (zadania badawczego); ustalenie warunków jego rozwiązania i ich ocena oraz opracowanie wariantów rozwiązań;
podjęcie decyzji, które obejmuje ocenę rozwiązań według przyjętych kryteriów (reguł) wyboru, wybór wariantu i ewentualnie jego wstępne sprawdzenie (np. symulacja komputerowa), przyjęcie rozwiązania, tj. podjęcie decyzji i sformułowanie jej w formie operacji;
realizacja decyzji, na którą składają się przede wszystkim takie czynności jak: wyznaczenie realizatora lub realizatorów decyzji, ustalenie środków na realizację decyzji, zaplanowanie posunięć na wypadek zagrożenia realizacji decyzji oraz kontrola realizacji decyzji.
Podejmowanie decyzji musi uwzględnić coraz większy stopień złożoności i kompleksowości zadań oraz uwarunkowań skutecznego zarządzania. Nie może być więc ono procesem intuicyjnym i woluntarystycznym, lecz dobrze przemyślanym, rzetelnym i poprzedzonym w miarę obiektywną oceną sytuacji, analizą ryzyka oraz gruntownym rozważeniem pojawiających się szans i alternatyw, a więc pochodną zebranych informacji, logiki i intuicji, wiedzy i doświadczenia, pomysłowości i wyobraźni.
[J. Penc]
Zobacz również:
skuteczne decydowanie
,
podejmowanie decyzji
|