Marketing wewnętrzny - internal marketing
polega na upowszechnianiu w całym przedsiębiorstwie orientacji na jak najlepsze zaspokajanie potrzeb nabywców, osiąganie w tej działalności przewagi nad konkurentami i wykonywanie tej działalności w poczuciu społecznej odpowiedzialności. Wymaga wytwarzania zintegrowanych działań nakierowanych na wybór i obsługę najbardziej korzystnych segmentów rynku i skupiania uwagi na docelowych rynkach przedsiębiorstwa. W całym zakresie działalności produkcyjnej, usługowej i handlowej przedsiębiorstwa marketing wewnętrzny pełni funkcję symulowanego rynku przygotowując pracowników do jego zmienności i wymagań oraz konieczności wykorzystywania pojawiających się szans w otoczeniu przedsiębiorstwa. Marketing wewnętrzny jest wyprzedzeniem, przygotowaniem i podstawą powodzenia marketingu przedsiębiorstwa w jego rzeczywistej działalności na rynku lokalnym, regionalnym, krajowym, międzynarodowym i globalnym. Jego zadaniem jest również zatrudnianie, szkolenie i motywowanie pracowników dla jak najlepszej obsługi nabywców.
Zdaniem Zbigniewa Martyniaka marketing wewnętrzny jest ściśle związany z nową koncepcją przedsiębiorstwa, która opiera się na poszukiwaniu synergii czynnika technicznego i psychologicznego, traktuje środowisko wewnętrzne firmy jako system generowania celów i dyskutowania idei, aby doprowadzić do rozwiązań najefektywniejszych, a załogę jako klientów, partnerów. U jego podstaw leży założenie, że każdy pracownik jest skłonny ,,zainwestować” jakąś cząstkę czasu wolnego we własne doskonalenie i doskonalenie firmy, jeśli w zamian otrzyma odpowiednią satysfakcję osobistą, natury moralnej bądź materialnej. Jeśli takie warunki zostaną w firmie stworzone, jeśli ludzie będą mogli zaspokajać potrzeby wyższego rzędu, wówczas możliwe będzie powołanie w obrębie firmy swoistego rynku, na którym produktami są pomysły, idee i projekty.
[T. Sztucki]
|